Linn Holward

Empty beaches / movienight under the stars
Min envisa förkylning jag släpat med mig från Sverige har troget hängt med men igår när vi vaknade kände jag mig somvanligt igen. Då drog vi iväg på en riktig långpromenad, så nu har vi sett allt och lite till även i utkanten av Darwin. Jag tar tillbaka jämförelsen med Gävle (haha). Det blev nästan två mil och vi hittade många fina platser. Bl a en turkos liten sjö där lokalborna grillade med sina familjer. Vi vandrade ut mot en udde med utkikstorn men när vi nådde skogsbrynet fann vi en stor skylt som rekommenderade kängor och rikligt med vatten innan man gav sig in i terrängen. Vi tittade på vår tomma flaska och bestämde oss för att vända. Dumt att utmana öder i 40 graders värme...

Pga stingers råder badförbud överallt och det känns lite märkligt att gå längs vackra stränder som en helt tomma och tysta, bortsett från några aboriginer som fiskar och några campare på filtar med gitarrer.

Det bästa med Darwin är att det känns genuint och inte för "turistigt" (bortsett från bargatan med hostels där många backpackers hänger). Australiensarna vi stött på hittills har vart väldigt vänliga. Många av dem vi mött längs våra promenader hälsar och säger god morgon. Vi avslutade lördagen med utomhusbio nere vid lagunen. Hårt liv. Pjuh.

Hello from Darwin
Äntligen är vi här! Efter närmare trettio timmars resande landade vi i Darwin tidigt på onsdag morgon (australiensisk tid, dvs åtta timmar före er där hemma i Sverige). Trots brist på sömn var vi taggade till tusen och hann upptäcka halva staden till fots innan det var dags för incheckning. Det är lite si och så med internet här, dyrt som fan och dåligt med Wi-fi, men det ordnar sig nog framöver. Det känns som om vi hunnit med massor sedan vi kom hit, så jag vet inte riktigt var jag ska börja. Självklart har vi hängt på stranden en hel del, eller strand, egentligen är det en lagun. Darwins enda badsäkra – fri från krokodiler och maneter. Haha så sjukt. I söndags tog vi oss till Mindil beach där det var marknad i solnedgången. Den innehöll allt bra en marknad kan innehålla och det var fest, musik och gott käk. Blev kär på en gång och vi tänker definitivt återvända dit.

Vi hängde ute på piren vår första kväll här i Darwin

Mindil beach sunset market

Lagunen där vi badat massor

Inga tecken på jetlag ännu och sömnen tog vi nog igen första natten då vi snarkade på i ca tolv timmar. Vi tycker om Darwin som fan so far! Vädret är GRYMT, 35 grader men inte kvavt, mer som sommar i Sverige. Vi blev förvånade över att själva centrum är så litet, det kan nästan jämföras med Gävles. Detta är nämligen den enda ”stora staden” som finns i Northern Territory och för att komma till nästa kommer vi att flyga 2,5 timmar.

Annars då?
- Jag sprang på en stor (dock död) kackerlacka det första jag gjorde när vi kom till Darwin och tänkte för mig själv, nu börjas det. Men nää, inga farliga djur i sikte än så länge.
- Australiensarna fullkomligt äälskar air condition. Överallt. Extra mycket. Vi hade förberett oss på att svettas men jag vaknade första morgonen av att det kändes som om jag sovit i ett kylskåp. Men hellre det såklart.

Ted njuter i eftermiddagssolen på innergården på vårt hostel

I början var det lite svårt att ta in att vi verkligen är här, att smälta. Ni vet, man går runt och kollar klockan och sådana saker. Men nu börjar jag bli dagvind och avslappnad, precis som det ska va. Detta är ju vårt liv nu en tid
framöver. LYCKAAA!
Let's go to Aussie

Resan har börjat, äntligen! Vi har lämnat Sverige och sitter i skrivandes stund utanför gate 35 på Helsingfors flygplats och väntar på att få kliva på planet till Singapore. Sedan väntar ännu en flygresa innan vi når Australien och vår första destination, Darwin. Ren och skär LYCKA, trots en dunderförkyldning och ett handbagage fyllt av medicin. Fy tusan vad vi längtat efter detta. Tanken är såklart att hålla er uppdaterade här så gott det går... Så, på återseende! Puss