Linn Holward

The journey has begun

Vi började vår roadtrip söderut genom att först besöka Guldkusten och Coolangatta. Stannade en natt men insåg att det inte alls var något för oss. Ingen charm och karaktär, bara uppbyggt för turister. Istället packade vi bilen full av mat och vatten och körde ut i skogen. Långt ut i ingenstans. När skymningen kom lyckades vi hitta ett ställe att parkera och hann precis grilla maten innan regnet började ösa ner. Hela himlen var vit för att det blixtrade så mycket, fint men läskigt som fan. Vi somnade tidigt och när vi vakande var himlen blå igen. Hela dagen vandrade vi runt i Springbrook nationalpark. Som en fantasi-skog, så jävla vackert. Det känns som om vi slog rekord i hur många vattenfall man kan se på en dag.... och utsikten!

Vi hade inte fått nog och körde vidare mot nästa nationalpark, Wollumbin. Övernattade på en camping denna gång och morgonen därpå började vi bestiga Mount Warning. Högsta bergstoppen på östkusten, 1150 meter om jag inte minns fel. En jävla utmaning, men vi gjorde det. Sista biten fick man klättra upp längs bergväggen med hjälp av en kedja, regnet ÖSTE ner. Det rann så mycket vatten från berget att det var som att klättra genom en bäck, det var halt och jag var totalt jävla livrädd att det skulle börja åska, men vi klarade det. Resten av dagen var vi zombies och sov kvar en natt till.

Vi har åkt genom massor av små byar, alla omringade av gröna skogar, berg och floder. Träffat riktiga hillbillys och fått se en annan sida jämfört med om man bara följer vägen längs kusten och turistorter. Alla vi mött har vart så vänliga. Första kvällen i Wollumbin fick vi ost, kex, marmelad och annat smått och gått från ett par. Campinglivet får tummen upp hittills. Jag älskar att bo i bilen.

Efter att vi hängt ett par dagar i Byron Bay fortsatte vi resan neråt och är nu påväg mot Sydney.
Nature paradise

Förra måndagen hoppade vi in i en jeep och lämnade Noosa för tre dagar och nätter på Fraser Island, världens största sand-ö. Utan tvekan en av de vackraste platser jag någonsin besökt. Vi har sovit i små tält alldeles vid stranden och kört genom vatten och sand. Det var ett härligt gäng på ungefär femton personer och vi hade sjukt kul. Minnen för livet. Älskade denna plats och skulle lätt ha kunnat stanna en vecka. Jag är så jävla glad att vi valde att upptäcka ön på detta sätt och inte genom en av dagsturerna då man åker buss till de olika platserna. Datorn är på min sida igen och jag har löjligt många bilder att visa er, jag ska berätta mer så fort jag finner tid. Det händer för mycket för att jag ska hinna med, åh vilka problem va?! Good times.

City lights

När vi lämnade Noosa tog vi bussen till Brisbane som ligger några timmar söderut. Största staden i Queensland och jag måste säga att det kändes ovant efter att ha spenderat de fem (!) senaste månaderna i småstäder och ute på landsbygden. Enligt mig kan storstadspulsen vara jävligt avkopplande också. I timmar vandrade vi runt bland alla höga byggnader, kikade i affärer, shoppade en del och åt sjukt god mat. Det bästa med "Brissy" var gångavståndet till allt, billig mat och second hand shoppingen som var grym. Vi hade blivit tipsade av våra vänner som vet vad vi gillar att ta oss till West End. Andra kvällen åt vi curry på en thailändsk restaurang där och den måltiden landar nog på top tio det godaste jag någonsin ätit.

Just nu sitter jag mitt ute i skogen och skriver detta, på en camping långt ute i ingenstans. Kontraster är bra och naturen vi har fått sett de senaste dagarna... åh. Ska visa er bilder inom
kort. Detta besök i Brisbane fick mig dock att börja längta tills vi når Sydney och framför allt Melbourne.