Linn Holward

From one island to another

Våran vistelse här på underbara Gili Air blev lite längre än vad vi tänkte men idag bär det av mot nästa ö - Nusa Lembongan. Den ligger söder om Bali och där tänkte vi vara några dagar innan vi närmar oss vårt sista stopp på denna lilla trip, Uluwatu.

Det gjorde ingenting att vår båtresa blev inställd pga "silent ocean day", det snarare glädjer mig att de faktiskt har en dag då fokus inte hänger på att behaga turister, att havet är fritt från båtarna.

Härmomdagen flyttade vi från vår första, lite mera lyxiga boende, till denna simpla bungalow några kvarter bort. Gillar detta så mycket mer, en liten himmelsäng, en fläkt och badrummet på baksidan med duschen under palmerna. Önskar vi kunde bo såhär jämt, mycket mer personligt än hotell och vandrarhem.
Igårkväll skålade vi i sangria när solen gick ner

Imorse var vi uppe tidigt för att snorkla en sista gång. Kom ner till stranden och... inget vatten haha. Det fick bli lite yoga istället. Tidvattnet är fascinerande, och något annat som är det är månen som igår helt röd lyste upp havet. Har tyvärr inte en tillräckligt skillad kamera för att dela med mig av det. Det bästa minnen fångas inte på bild utan i hjärtat. Fan vad romantiskt det lät.
Happy days! Puss och kram

Paradise island

Äntligen har vi hittat en plats som vi verkligen älskar helhjärtat. Eller ja, nästan en vecka har gått sedan vi kom fram hit till Gili air på en vinglig liten båt som gav mig klaustrofobi och hjärtklappning(haha).

Förvånade och (så jävla) glada över tystaden och avsaknaden av trafik gick vi tills sängs i vår bungalow efter att ha ätit färsk mango från trädet på gården. Vaknade upp tidigt och begav oss de ynka meterna ner till havet för att snorkla. Ner i det klaraste vattnet, koraller och färgglada fiskar och vid revets slut, sköldpaddor. Helt orädda fantastiska varelser och vilken känsla att simma med dem. "You're lucky, veery lucky" sa lokalborna åt oss då de vanligtvis brukar hålla sig undan. En ny morgonrutin var född såklart. Upp tidigt, äta omelett och massvis med färsk frukt som serveras varje morgon(lycka) och sedan rakt ner i plurret. Har träffat dem varje morgon men aldrig sett till dem dagtid.

Tiden har rusat trots att vi i princip inte gjort något. Simmat, solat, läst, vilat och ätit. Om och om igen. Här äter man färsk grillad tonfisk på stranden för 30 spänn och det är utan tvekan den godaste av firrar jag käkat.

Här finns inga bilar utan cyklar och hästar gäller som transport. Gili air är inte stor alls, någon kilometer lång och bred med sandstrand runt hela ön. På kvällen blir det MÖRKT och det som hörs är syrsorna och vågarna från havet. Soluppgångarna/solnedgångarna är verkligen något speciellt. Ur högtalarna spelas reggaemusik och resturangerna har soffor på stranden. Avslappnad atmosfär och lokalborna (denna ö hör till Lombok) är jätte trevliga. Alla är inte bra på engelska såklart men de som kan pratar gärna och mycket haha. Är osäker på hur många som är bosatta på ön, men en hel del, här finns t o m en skola. Familjerna lever med alla sina djur på gården där de går fritt, kossor, getter, höns.

Kanske hade jag trott att jag skulle kunna bli uttråkad på en plats som denna där det inte direkt händer något, men sanningen är att jag älskar det mer för varje dag som går.

En morgon när vi satt på strandkanten och tittade på soluppgången. Ja, ni fattar.
The Island of contrasts

Innan vi lämnade Ubud hann vi även med en dagstur genom centrala och norra delen av Bali. Lokaltrafiken är inte mycket att hurra för och jag skulle heller inte rekommendera att köra själv då trafiken är helt jäkla galen. Vi hyrde en chaufför för dagen vilket är det bästa sättet att se sig omkring här (och inte heller dyrt). Han hade sina ställen han ville visa oss och sedan kom vi med önskemål.

Vi stannade högt uppe i bergen och förundrades över utsikten, besökte ett tempel som låg alldeles intill en sjö och stannade och badade i hamnorten Lovina med sin mörka strand och gråa grumliga vatten. Det ska bli intressant att se hur hav och stränder skiljer sig mot södra Bali - som de sägs göra.

Han tog oss även till "hot springs" ett utomhus badhus inne i djungeln och Gitgit, ett av öns alla vattenfall. Somvanligt delar jag bara med mig av bilder på det som jag anser vackert men intrycket efter att ha bilat runt Bali en dag är väldigt... splittrat. Denna fina ö med sin delvis gröna natur är så oerhört SMUTSIG. Lokalbefolkningen lever på turismen (såklart, och de pengarna är livsnödvändiga) och det märks såväl, överallt, du kommer inte ifrån det. Det optimala när man kommer fram till ett vattenfall vore såklart att känna den totala tystnaden omgiven av djungeln. Men här verkar allt vara gjort till turistattraktioner. T o m vid vattenfallet betalar du inträde (bara småpengar, men det är inte det väsentliga) och sedan kantas vägen genom skogen av försäljare som tjatar och vill fösa in dig i deras små stånd. Väl framme vid vattenfallet fanns en livs där du kunde köpa glass. Känns en aning sorgligt att det ska behöva vara så.

Hur som helst, spännande att se sig omkring ännu mera på ön och bilda sig en uppfattning. Sedan var denna dag den värsta hittills med min kropp som säger ifrån, men till slut kom smärtstillandet och därmed räddningen... JUST NU befinner vi oss på en ö utanför Bali och har det hur jävla fantastiskt som helst men uppkopplingen är dålig och jag uppdaterar när jag får chansen! Dessa bilder hann jag ladda upp innan vi åkte från Ubud. Önskar er alla en bra helg, från oss i Indonesien!