Linn Holward

The beginning of our road trip - Portugal

Efter några dagar i Lissabon åkte vi till flygplatsen för att hämta ut vår silvriga lilla hyrbil som skulle ta oss runt på vägarna dessa veckor. Med Australien som enda referensram när det kommer till roadtrip, där vi fick köra i flera dagar för att ta oss mellan plats a och b, skrattade vi nu åt att vi knappt hann titta på kart-appen innan vi var framme på nästa plats.

Vi hade googlat runt en del när vi fortfarande var i Sverige och visste på ett ungefär vart vi skulle och hade även en del boenden bokade (vågade inte chansa mitt i högsäsongen). Men det slutade såklart med att planer och boenden förändrades längs vägen...

Vårt första stopp på resan blev nationalparken Arrabida, några mil söderut från Lissabon.
Så, himla, fint! Vi kom dit tidigt på morgnen och hittade parkering och en nästintill tom strand utan problem. Fnissade nästan lite i skadeglädje åt alla idioter som försökte tränga sig in på de smala kurviga vägarna när vi på eftermiddagen lämnade Arrabida, nöjda och glada. Fast den skadeglädjen fick vi nog äta upp senare när det var vår tur att köra fel. Haha.

Innan vi människor började hoppa i plurret såg vi dessutom en familj med delfiner som lekte en bit ut från stranden.
Vattnet var verkligen kristallklart här, men kallt! Det visste vi ju inte här men ingen plats skulle vara så kall att bada på som denna. Ju längre vi kom längs resan desto härligare blev temperaturen. Svårt att slå detta dock, eller?

Nationalparken var stor och det fanns hur många olika stränder att välja på som helst. Vi parkerade bilen uppe längs vägen och hoppade sedan bara över buskarna och tog en stig som ledde ner till stranden Praia dos Coelhos.

Minns att vi hade bokat ett superbilligt vandrarhem och när vi väl börjat resan kände vi för att lyxa och kollade hotell istället - hittade detta! För typ samma summa. Ibland är det bra med sista minuten...